Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Турбулентність та невизначеність у судовій системі триває вже понад рік. Після прийняття Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування» припинені повноваження всього складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Через те, що робота ВККС України фактично паралізована, зупинені численні процедури, які впливають на роботу судової системи в цілому – переведення, відрядження суддів протягом більшої частини 2020 року, а також призначення суддів.
Вища рада правосуддя як конституційний орган щодня намагається подолати кризу, яка склалася. До прикладу, протягом 2020 року Вищою радою правосуддя внесено Президентові України внесено подання про призначення 530 кандидатів на посади суддів.
Проте стверджувати, що кадровий голод подоланий – передчасно, це лише крок у цьому напрямку.
Без повноцінного функціонування ВККС України проблема нестачі суддів не може бути вирішена повною мірою. Також дефіцит суддів впливає на збільшення рівня навантаження на суддів та, відповідно збільшує строк розгляду справ, що порушує права учасників судових проваджень.
До порядку денного Парламенту на 2 березня 2021 року включено проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України» від 29 січня 2021 року, № 3711-д, доопрацьований профільним Комітетом. Проте народні депутати так і не дійшли до його розгляду.
Метою законопроєкту є приведення положень законодавства у відповідність із рішеннями Конституційного Суду України від 18 лютого 2020 року № 2-р/2020 та від 11 березня 2020 року № 4-р/2020, відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, вдосконалення процедури її формування та діяльності.
Згідно з пояснювальною запискою, крім позиції Конституційного Суду України, враховує також застереження, висловлені Венеційською комісією щодо окремих положень Закону № 193-ІХ, пропозиції і зауваження, висловлені Венеційською комісією щодо законопроєкту № 3711 у Висновку від 9 жовтня 2020 року № 999/2020, а також спільні рекомендації, надані програмою USAID «Нове правосуддя» та Проєктом ЄС «Право-Justice».
Вища рада правосуддя вкотре наголошує на необхідності термінових зрушень у судовій реформі, ухвалення законопроекту, формування і початку роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Адже нестача суддів, що здійснюють правосуддя, та загалом дефіцит кадрів у судах є нагальними проблемами судової гілки влади та держави в цілому, які потребують пріоритетного вирішення.
Крім того, слід звернути увагу і на той факт, що перебування судової системи у стані невизначеності, постійного реформування та змін законодавства сприяє постійному відтоку кадрів із системи.
Слід зазначити, що впродовж 2020 року майже вдвічі більше суддів порівняно із 2019 роком скористались своїм правом на відставку. У середньому Рада звільняє у відставку близько 20 суддів. Протягом року Рада звільнила у відставку 249 суддів.
Загалом дефіцит суддівських кадрів на кінець 2020 року становив 1900 суддів. Через відсутність суддів на кінець 2020 року не здійснює правосуддя 1 суд (немає жодного судді). Такими, що не завершили процедуру проходження кваліфікаційного оцінювання (за інформацією ВККС України), залишаються понад 2100 суддів.
Мовою цифр ситуація наразі виглядає таким чином: протягом 2020 року Вища рада правосуддя ухвалила рішення щодо звільнення 252 суддів з посад за загальними обставинами: 249 – у зв’язку з поданням заяв про відставку, 3 – у зв’язку з поданням заяви про звільнення за власним бажанням. За аналогічний період 2019 року звільнено 247 суддів.
На потребі невідкладного вжиття заходів для відновлення роботи ВККС та ліквідації кадрового дефіциту в судах Рада неодноразово наголошувала у своїх консультативних висновках щодо законопроєкту № 3711, до проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку призначення членів Вищої ради правосуддя та підвищення інституційної спроможності Вищої ради правосуддя», підготовленого Міністерством юстиції України (рішення Вищої ради правосуддя від 8 вересня 2020 року № 2584/0/15-20), законопроєкту «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України» та інших.
Пропозиції Вищої ради правосуддя, які висловлювались у консультативних висновках, затверджених рішеннями від 30 червня 2020 року № 2012/0/15-20, від 8 грудня 2020 року №3404/0/15-20 в цілому враховані в законопроєкті № 3711-д.
Вища рада правосуддя підтримує норми законопроєкту щодо формування ВККС, водночас Рада у консультативному висновкущодо законопроєкту № 3711-д висловила пропозиції, які потребують врахування. Зокрема, ВРП вважає за необхідне передбачити, що методологія оцінювання професійної компетентності кандидатів, показники відповідності критеріям такого оцінювання та засоби їх встановлення, а також методологія оцінювання доброчесності кандидатів, показники відповідності критеріям такого оцінювання та засоби їх встановлення мають бути відображені в єдиному положенні про проведення конкурсу, яке затверджуватиме ВРП, конкурсна комісія з питань доброчесності під час опрацювання проєкту зазначеного положення має виконувати дорадчу функцію.
Вища рада правосуддя висловлює сподівання, що Парламент ухвалить законопроект № 3711-д, після чого нарешті буде сформований новий склад ВККСУ, у кадрових процедурах почнуться довгоочікувані позитивні зрушення, і судова система загалом функціонуватиме ефективніше.
Автор: Оксана Блажівська, член Вищої ради правосуддя