flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Судова практика щодо застосування статті 7 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції»

09 вересня 2024, 15:25
При визначенні розміру орендної плати після закінчення пільгового періоду слід враховувати індекс інфляції за вказаний період, оскільки тимчасове скасування орендної плати не зупиняє інфляційних процесів, які протягом такого періоду об`єктивно відбувалися у державі
 
Суть спору. Регіональне відділення Фонду державного майна України (надалі - Позивач) звернулося до Господарського суду Донецької області з позовом до Товариства (надалі - Відповідач) про стягнення заборгованості та пені за договором оренди цілісного майнового комплексу.
 
Рішенням Господарського суду Донецької області від 24.05.2023, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 17.10.2023, задоволено позовні вимоги в частині стягнення основного боргу орендної плати, частково задоволено у заявленій до стягнення пені; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
 
Апеляційний господарський суд зазначив, що звільнення на підставі Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» відповідача протягом певного періоду часу від обов'язку сплати орендної плати жодним чином не стосуються розміру такої плати на момент, коли такий обов'язок був поновлений. Підтримка держави суб'єктів господарювання, які внаслідок терористичних дій опинились у несприятливих умовах, проявлялась саме в наданні їм пільг (в даному випадку звільненні від обов'язку сплати орендної плати протягом певного періоду часу), однак ЗУ «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» не містить положень, які б змінювали порядок розрахунку орендної плати після закінчення строку наданої пільги так і під час її дії. Зазначена пільга полягала лише у звільненні на певний період часу від обов'язку сплачувати орендну плату, при цьому не впливала на її розмір та не зупиняла індексацію такого розміру.
 
Постановою Об’єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 30.08.2024 підтримано позицію судів першої та апеляційної інстанції.
 
Верховний Суд зазначив, що ст.7 ЗУ «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» законодавець передбачав надання суб`єктам, на які поширюється дія цієї статті, лише тимчасової пільги у вигляді звільнення від сплати орендної плати, і не передбачав надати таким суб`єктам іншої пільги у вигляді зниження розміру орендної плати на майбутнє, що матиме постійний характер. Тому при визначенні розміру орендної плати після закінчення пільгового періоду слід враховувати індекс інфляції за вказаний період, оскільки тимчасове скасування орендної плати не зупиняє інфляційних процесів, які протягом такого періоду об`єктивно відбувалися у державі. Таке тлумачення відповідатиме також призначенню природи індексації орендної плати як компенсації орендодавцю втрат від знецінення грошових коштів за відповідний період, що відбувалося в силу об`єктивних процесів протягом спірного періоду.
 
З повним текстом постанови Верховного Суду від 30 серпня 2024 року у справі № 905/1137/20 можна ознайомитися за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/121348749
 
Східний апеляційний господарський суд